fredag den 21. oktober 2022

Gyser og Halloween tema




Vi skal i 5.klasse arbejde med GYS OG HALLOWEEN over de næste mange uger. Vi skal i forløbet arbejde med den gyselige genre og halloween, og jeg har derfor lavet lidt forskellige opgaver

til forløbet. Det er bestemt ikke det hele, men enkelte ark som jeg har tænkt at printe ud til eleverne. 


Mine elever får undervejs små skriveopgaver, hvor fokus netop er at skrive mere gyseligt.

De skal lære at skrive mere beskrivende og bruge “lækre ord”. En af de første opgaver vil være at omskrive eventyret

“Den lille Rødhætte.”

Det er en opgave, jeg tidligere har brugt til opstart af gysertema. Jeg starter med at skrive eventyret på tavlen,

mens eleverne remser det op for mig.

Er der flere, som ikke kender eventyret eller kan huske det er det heldigvis hurtigt at læse op. 

Når eventyret er skrevet ned med sort skrift på tavlen, skal vi sammen omskrive det til en gyser.

Jeg skriver nu med rød skrift for at indikere, hvor i teksten vi bruger de “gyselige og lækre ord.”

Når eleverne har forstået opgaven, får de selv lov til at skrive videre. 


Der vil være forskellige små skriveopgaver som vi skal arbejde med. Jeg sætter aldrig en

skriveopgave i gang, uden vi har gennemgået teksttypen, og jeg har stilladseret på tavlen, hvordan sådan en tekst skrives. 

Her skal vi skrive en salgsopstilling på et hjemsøgt hus - hvordan ser sådan et ud? 

Så skal eleverne også lave en beskrivende tekst om et græskar. Jeg tager selvfølgelig et græskar med i skole, som

de kan kigge og mærke på. 



Til disse skriveopgaver skal eleverne selvfølgelig tegne til, så tekst og tegning hænges op sammen. 

Der er også små skriveopgaver, hvor eleverne skal digte videre på små fortællinger eller digte.

En fortælling ud fra et billede. Her skal eleverne have lov til bare at skrive, uden at jeg forstyrrer

dem. Her vil jeg inden vise, hvordan jeg ville starten teksten op og skrive på tavlen. Så sætter jeg

nogle enkelte skriverammer op. Det kan være tekstens længde eller tiden, de har til at skrive.


Noget af det, som jeg afsætter tid til, er at arbejde med sproget. Vi skal finde de ord i teksten,

som viser, at fortællingen er en gyser. Vi skriver ordene ned sammen på tavlen, og eleverne skriver dem ned på de ark,

jeg har lavet. 

Det er især i de tekster, som vi læser fælles, hvor eleverne skal gå på jagt efter ordene. 

Nogle gange har jeg også taget enkelte sætninger fra bøgerne og skrevet dem op på tavlen, så har vi snakket om

sætningernes opbygning. 


Vi har bestemt, hvilke ordklasser de enkelte ord er og så har vi arbejdet med sætningerne og

deres betydning, hvis vi eks. Fjerner eller ændre nogle ord, hvad sker der så med teksten?

Denne opgave kan også laves som små opgaver, hvor de enten sidder med dem selv eller gør det i grupper.

Det kunne være sætninger som: 

“Bonnie gik tøvende hen mod døråbningen, lænede sig frem og kiggede ind.

Ind i mørket kunne hun skimte en trappe, der førte ned i kælderen. Et koldt pust ramte hende i

ansigtet sammen med en svag, ubehagelig lugt, hun godt kendte, hun kunne bare ikke huske hvorfra” (“13 historier” fra Vild Maskinen af Jakob B. Madsen).


Her ville jeg bede eleverne om at markere de forskellige ord med forskellige farver, som vi

fokuserer på. Jeg ville også bede dem om at finde de ord, der beskriver.Det kunne også være, at jeg ville udvælge enkelte ord som eks. skimteSå kan vi snakke om, hvilke andre ord der kunne bruges i stedet. Skriv en liste med synonym af ordet. 


Til denne opgave: Kendetegn for en gyser, sidder eleverne sammen og stiller og svarer på spørgsmålene.

Denne kan bruges som en lille bingoplade, hvor eleverne skal igennem alle

spørgsmålene.



I forløbet skal vi læse små gyselige fortællinger skrevet af Kenneth Bøgh Andersen bl.a.

“Det sultne maleri og andre gys.” Det er en samling med fem små gyserfortællinger. 

Så skal vi også læse “Guldfisken Glimmer” af Jesper Wung-Sung. Det bliver primært mig,

der læser den op for eleverne. De små korte gyserfortællinger er ikke svære at læse så dem skal eleverne selv læse.

Til begge bøger har jeg planlagt forskellige litterære opgaver.  

Vi skal især arbejde med HANDLINGEN og læse med fordobling.Men det er et helt andet blogindlæg :o) 




Jeg har lavet et lille udsnit af nogle opgaver, som passer til mig og mine elever. Der findes

heldigvis mange muligheder og sjove opgaver til alle klassetrin til dette emne.

Det er et emne som jeg altid har med på min årsplan. Går man en lille tur på Pinterest, kan man også finde

mange andre slags opgaver, og der findes også mange sider, der ligesom mig har lavet opgaver til netop dette emne. 


Opgaver til GYS OG HALLOWEEN


Gyselige hilsner Ulla Maria

Ingen kommentarer:

Send en kommentar